Thanksgiving & Black Friday

Thanksgiving & black Friday!

Hoe gaat het met iedereen? Het gaat hier erg goed en het meemaken van nieuwe dingen houd maar niet op.

Donderdag 27 November was het Thanksgiving. Thanksgiving is ontstaan doordat de immigranten die naar Amerika waren gekomen en de oorspronkelijke inwoners een maal hadden om, na, laten we zeggen, een moeilijke start, elkaar wouden bedanken voor alles dat ze van elkaar geleerd hadden. Nu vieren de Amerikanen Thanksgiving door met de familie bij elkaar te komen, dankbaar te zijn voor alles wat ze hebben, en natuurlijk, te eten. (We zijn tenslotte in Amerika hè). Je zult op Thanksgiving ook niet bang hoeven zijn om honger te krijgen want eten is er in overvloed. Het is gewoonlijk dat iedereen wat meeneemt. Iets dat niet te vergeten is bij de Thanksgiving maaltijd is de kalkoen. Waarom dit zo’n belangrijk deel is schijnen niet veel mensen hier te weten want iedereen die ik het hier gevraagd heb zegt: “It’s just good!”. Omdat het Thanksgiving was gingen Sheryl en ik, woensdag avond al, richting St. Louis (Missouri), Sheryl’s broer woont hier, waar we het gingen vieren bij familie. Het is de traditie in Sheryl’s familie dat op de ochtend van Thanksgiving day iedereen verzamelt bij een park en er voetbal en American Football word gespeeld. Het was donderdag erg koud, en er lag zelfs nog sneeuw van de vorige dag, dus na ons dik ingepakt te hebben gingen Keith (Sheryl’s broer) en ik richting het park. Sheryl’s familie was erg aardig en ze vroegen allerlei vragen over Nederland. Na ongeveer een uur stopten we met voetbal en gingen we over naar American Football. Ik had dat hiervoor nog nooit gespeeld en toen ik iemand vertelde dat we dit niet in Nederland hebben, ik het nog nooit gespeeld had en er dus waarschijnlijk niet veel van kon, zei ze: “Oh don’t worry! I have no idea how to play this either, I just run haha!”. Nou rennen kan ik wel na al die maanden cross country! We hebben ons ongeveer 2 uur vermaakt in het park en daarna ging iedereen weer richting zijn/haar eigen huis om zich klaar te maken voor de maaltijd. Toen Keith en ik thuis kwamen rook het heerlijk naar de dingen die Sheryl en Keith’s vrouw, Pat, hadden gemaakt. Om een uur of 2 gingen we richting een van Pat’s zussen waar de hele familie bij elkaar kwam voor de maaltijd. Het is een grote familie en omdat (bijna) iedereen wat meenam was er mega veel eten! Er was o.a. kalkoen, aardappelpuree, mais, Mac&Cheese, een gerecht met bonen, een gerecht met broccoli en kaas, sweet potatoes met bruine suiker, pecan nootjes en marshmallows (ja, marshmallows!) en nog veel meer! Oh en natuurlijk kunnen we de toetjes niet vergeten, er waren 2 soorten appeltaarten, pumpkin-pie, pumpkin cake, ijs, M&M’s, ananas-cake, toffee taart en… kruidnoten! Ra ra ra wie die had gemaakt ;) Om een uur of 6 zijn we weer naar huis gegaan. (Foto's:http://www.reismee.nl/beheer/fotos/view/2380428/updated/)

Omdat Sheryl en ik geen zin hadden om gewoon op de bank te zitten, gingen we naar de mall waar we alvast wat Pre-Black-Friday shoppings gingen doen. Black Friday is de dag na Thanksgiving waarop iedereen in Amerika gaat winkelen. Waarom? Op deze dag zijn er hele goede sales, vooral voor elektronica. De Amerikanen kunnen hier niet vroeg genoeg mee beginnen want sommige winkels openen donderdag avond om een uur of 6 en blijven tot midden in de nacht open en dan gaan ze vrijdag ochtend om een uur of 5 weer open. Het is ongelofelijk om te zien hoe druk het is in de winkels, er zijn soms zelfs rijen buiten de winkels! De Amerikanen gebruiken deze dag vooral om alvast inkopen te doen voor Kerstmis, en dat was precies wat Sheryl en ik ook deden. We hebben donderdag avond en vrijdag (van 8 uur s’ochtends tot 6 uur s’avonds) wezen shoppen. Ik heb nog nooit in mijn leven zolang achter elkaar geshopt en ik had zelfs spierpijn! Maar we zijn flink geslaagd! De hele achtenbank zat prop-vol met grote tassen. Vrijdag hebben we nog een keer overnacht bij Keith & Pat en zaterdag ochtend zijn we weer naar Springfield gereden. Maar niet zonder nog even snel langs de Target (Amerikaanse winkelketen) te gaan om de allerlaatste Black Friday deals te bekijken. We konden er maar niet genoeg van krijgen.

Het was een ontzettend leuk weekend en ik vond het erg leuk om deze, echt typische Amerikaanse, feestdag mee te maken. Nu Thanksgiving over is gaan we door naar Kerstmis!

Bedankt voor het lezen!

Much love,

Helen!

Patricia

Wat een geweldig verhaal. Lijkt me een ontzettend leuk feest, Thanksgiving. En dat shoppen daarna, heb dat vorig jaar op het journaal gezien. Inderdaad hele rijen voor de winkels. Nu op naar kerst. Klopt het dat ze daar eigenlijk maar 1 kerstdag kennen? Las laatst van iemand uit Amerika dat ze heel verbaasd waren dat wij twee dagen kerst vieren. Veel plezier!!!! XXX